[Zope] Einstieg in das CMS mit Zope

Danny William Adair danny@adair.net
Tue, 6 Nov 2001 10:13:04 +1300

(Tom was looking for a content management system for his German "Oktoberfest
2002" Website)
zukuenftigen Postings. Um auf Deine Frage einzugehen, muesstest Du etwas mehr
ins Detail gehen, welche Anforderungen Deine Site an "Content Management"
stellt. Zope selbst deckt Content Management im weiteren Sinne sehr wohl ab,
und eignet sich auch in "jungfraeulichem Zustand" fuer viele
Anwendungsgebiete. Das Management Interface ist definitiv auch fuer
"Nichthardcore-Programmierer" verstaendlich und bedienbar. Die meisten Fragen
hierzu wird Dir "das Zope Buch" beantworten koennen:
http://www.zope.org/Members/michel/ZB
Von Beehive (http://www.beehive.de) sind auch deutschsprachige Buecher zu
Zope erhaeltlich. (mittlerweile glaube ich auch von anderen)

Wenn Du weitergehende Ansprueche an Dein CMS stellst, so lohnt sich ein Blick
auf das "Content Management Framework" (http://cmf.zope.org). Es verspricht,
in sehr kurzer Zeit eine Site mit "gehobenen" (sprich: leicht bedienbar fuer
jeden) Content Managementfunktionen aufzubauen. Diese enthaelt auch
Mitgliedschafts-Funktionalitaet. Obwohl permanent in Weiterentwicklung, gibt
es schon eine ganze Reihe erfolgreicher Beispiele fuer die praktische Nutzung
des CMF auf "production sites". Fuer Fragen bezueglich des CMF gibt es eine
gesonderte Mailingliste: zope-cmf@zope.org. Die Anmeldung erfolgt z.B. bei

hth,
Danny

postings. In regards to your question, you would have to go a little more
into detail as to which requirements your site will have towards "content
management". Zope itself already covers a big part of content management in
general, and suits a lot of related fields, even in "virgin state". The
Management Interface is definitely easy enough to understand and use even by
"non-hardcore programmers". Most of your questions concerning this matter
will probably be answered in "The Zope Book": http://www.zope.org/michel/ZB.
There are also german Zope books available from Beehive
(http://www.beehive.de). (I think by now, also from others)

If you have more specific demands towards your CMF, a good idea might be to
take a look at the "Content Management Framework" (http://cmf.zope.org). With
the CMF, you are supposed to be able to build up a site with high-level
(meaning easy-to-use) CMF functionality, in a considerably short period of
time. This also includes membership functionality. Although permanently under
development, there is already a wide range of successful examples for using
the CMF on "production sites". For questions concering the CMF, there is a
separate mailing list dealing it: zope-cmf@zope.org. Subscription is possible

hth,
Danny